TEMA PENTRU
ACASĂ - NECESITATE SAU POVARĂ?
Temele
pentru acasă constituie parte integrantă a procesului de învăţare. Cu toate
acestea nu se acordă suficientă atenţie pentru deprinderea elevilor cu metodica
efectuării lor.
Mulţi copii nu ştiu să-şi organizeze învăţarea. De regulă, elevii se
pregătesc mai întâi la disciplinele preferate sau se străduiesc să-şi efectueze
temele scrise, înainte de asimilarea cunoştinţelor, fapt care are repercusiuni
asupra corectitudinii temei sau a timpului liber.Pentru a intra cât mai curând
“în dispoziţia de lucru”, se vor efectua temele cele mai interesante, apoi cele
mai dificile şi la sfârşit cele mai uşoare. Se recomandă efectuarea temelor
scrise dupa învăţarea cunoştinţelor teoretice.
Copilul la început de drum, trebuie
sprijinit şi îndrumat permanent, dar nu exagerat. Munca învăţătorului trebuie
continuată cât mai serios si mai organizat acasă, de către familie, în cele 2-3
ore de pregătire pentru a doua zi, şi nu numai. Le revine părinţilor sarcina de
a controla modul în care copiii lor îşi rezolvă sarcinile pentru a doua zi si
apoi, ca stimulent, să urmeze joaca cu
alţi copii. Trebuie evitate situaţiile în care parinţii dictează şi rezolvă
tema, iar copiii doar o scriu, sau situaţiile în care copilul nu rezolvă nimic
fară implicarea directă a parinţilor. În
astfel de situaţii, există riscul, din partea şcolarului mic, de a-şi pierde
încrederea în sine.
Unii părinţi, împovărează copiii cu
teme suplimentare, 4- 5 ore pe zi.Toate acestea în dauna timpului liber, a
sănătăţii, a atracţiei şi interesului copilului pentru învăţătură.Activitatea
de învăţare , organizată în felul acesta, ridică în faţa copilului dificultăţi
carora el nu le poate face faţă, munca de învăţare încetează să-i mai dea
satisfacţii, începe să-i displacă, iar rezultatele în loc să fie mai bune, sunt
tot mai slabe. Suprasolicitarea influenţează în mod nedorit situaţia şcolară
a elevilor şi face ca efectuarea temelor
să devină o povară pentru şcolarul mic. Părintele trebuie sa facă împreună cu
copilul un program zilnic, pe care acesta trebuie să îl respecte.Numai aşa
copilul învaţă să fie organizat şi în viaţă.Părinţii trebuie să controleze dacă
copilul şi-a făcut toate temele, şi în întregime şi dacă respectă acel program
zilnic.Copilul trebuie determinat să lucreze suplimentar din plăcere, nu
trebuie să fie obligat. Procedând în felul acesta, copiii vor fi deprinşi cu
munca sistematică, organizată, iar tema pentru acasă va deveni o necesitate si
un mijloc de instrucţie si educatie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu