duminică, 23 decembrie 2012


     TEMA  PENTRU  ACASĂ - NECESITATE   SAU  POVARĂ?


Temele pentru acasă constituie parte integrantă a procesului de învăţare. Cu toate acestea nu se acordă suficientă atenţie pentru deprinderea elevilor cu metodica efectuării lor.
            Mulţi copii nu ştiu să-şi organizeze învăţarea. De regulă, elevii se pregătesc mai întâi la disciplinele preferate sau se străduiesc să-şi efectueze temele scrise, înainte de asimilarea cunoştinţelor, fapt care are repercusiuni asupra corectitudinii temei sau a timpului liber.Pentru a intra cât mai curând “în dispoziţia de lucru”, se vor efectua temele cele mai interesante, apoi cele mai dificile şi la sfârşit cele mai uşoare. Se recomandă efectuarea temelor scrise dupa învăţarea cunoştinţelor teoretice.
           Copilul la început de drum, trebuie sprijinit şi îndrumat permanent, dar nu exagerat. Munca învăţătorului trebuie continuată cât mai serios si mai organizat acasă, de către familie, în cele 2-3 ore de pregătire pentru a doua zi, şi nu numai. Le revine părinţilor sarcina de a controla modul în care copiii lor îşi rezolvă sarcinile pentru a doua zi si apoi, ca stimulent, să urmeze joaca  cu alţi copii. Trebuie evitate situaţiile în care parinţii dictează şi rezolvă tema, iar copiii doar o scriu, sau situaţiile în care copilul nu rezolvă nimic fară implicarea  directă a parinţilor. În astfel de situaţii, există riscul, din partea şcolarului mic, de a-şi pierde încrederea în sine.
           Unii părinţi, împovărează copiii cu teme suplimentare, 4- 5 ore pe zi.Toate acestea în dauna timpului liber, a sănătăţii, a atracţiei şi interesului copilului pentru învăţătură.Activitatea de învăţare , organizată în felul acesta, ridică în faţa copilului dificultăţi carora el nu le poate face faţă, munca de învăţare încetează să-i mai dea satisfacţii, începe să-i displacă, iar rezultatele în loc să fie mai bune, sunt tot mai slabe. Suprasolicitarea influenţează în mod nedorit situaţia şcolară a  elevilor şi face ca efectuarea temelor să devină o povară pentru şcolarul mic. Părintele trebuie sa facă împreună cu copilul un program zilnic, pe care acesta trebuie să îl respecte.Numai aşa copilul învaţă să fie organizat şi în viaţă.Părinţii trebuie să controleze dacă copilul şi-a făcut toate temele, şi în întregime şi dacă respectă acel program zilnic.Copilul trebuie determinat să lucreze suplimentar din plăcere, nu trebuie să fie obligat. Procedând în felul acesta, copiii vor fi deprinşi cu munca sistematică, organizată, iar tema pentru acasă va deveni o necesitate si un mijloc de instrucţie si educatie.    
         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu